Мултисетивно преживяване – инструмент за създаване на емоционална връзка

Мултисетивно преживяване – инструмент за създаване на емоционална връзка

В дигиталната ера достъпът до информация и нейната консумация най-често се случва през допълнително устройство. Но как ни я поднася то? Визуално, слухово… Това е. Може би именно тук се крие причината през последните години мултисетивните преживявания да се превръщат в толкова атрактивен начин за поднасяне на съдържание, а още повече когато са свързани с дизайн.

Да се върнем на думата „мултисетивно“ – комбинация от много сетива на куп в действие. Един от най-добрите примери от ежедневието, който лесно може да активира всички 5 сетива, е храната. Тя ни въздейства визуално и вкусово най-силно, но добавяйки аромата, текстурата и звука от начупването на хрупкавата коричка, например, може да обогати значително преживяването и да създаде емоционална връзка с конкретната ситуация и състояние на духа.

Design Lab-food-5-senses-activation-blog-post

Опитайте се да си спомните кога за последно сте преживяли по този начин продукт, услуга или пространство. Малко трудно, нали? Във време, когато дигиталните интеракции взимат превес, някои дизайнери забравят да използват силата на сетивата за изграждане на запоняща се връзка с техния продукт или услуга. Създаването на дизайн за всички сетива качествено променя възприятията и може да бъде най-силната ви карта.

Не случайно на световни форуми за архитектура и дизайн големите брандове играят на голямо, като използват допълващи сетива, за да спечелят предимство.

Ето и някои от любимите ни премери на Salone Del Mobile в Италия през последните две години.

Pleasure & Treasure by Advantage Austria, 2019

Pleasure & Treasure by Advantage Austria_source-dezeen02
Photo: Pleasure & Treasure by Advantage Austria; source: dezeen.com

Частната чакалня на кралското семейство на Централна гара в Милано е преобразена с розови плоскости, оформящи басейн за дунапренени топчета, в пълен контраст на автентичната архитектура на сградата. Така представено звучи като абсолютна лудост, но всъщност австрийското участие на Milan Design Week подчертава характер и хитър подход за презентиране на интериорни продукти и мебели на над 40 дизайнери и архитекти. Ефектът? Разхождаш се в 400 кв.м. море от балончета, докато разглеждаш издигнатите на постаменти мебели. Активация на сетивата по неочакван начин, след която неминуемо ще асоциираш отделните марки с приятен и необичаен спомен.

Moooi, 2018

moooi-milano-design-week-2018-source-medium
Photo: Moooi booth at Milano design week 2018; source: medium.com

Обичан от нас луксозен бранд за осветление и мебели използва обонянието за създаване на нова и желана атмосфера в своето представяне на форума. Разбира се, преимущество на бранда е осветлението като атрактивен сценографски трик, предаден чрез продуктите им, но добавайки в картинката от възприятия и приятен аромат, засилва преживяването на своите посетители, които още от прага се впускат в ново сетивно усещане.

Hidden Senses by Sony, 2018

Вдъхновяваща интерактивната инсталация за опознаване на сетивата създаде Sony преди две години в Милано, с която отключи изследователския дух у посетителите. Играейки си с различни дизайн прототипи, преминаващите откриваха скритите значения през сетивата си. Като основни похвати тук се разпознават илюзията и когнитивния дисонанс, който представлява първоначално объркване у индивида, заради възникващо противоречие между неговите знания и убеждения и новопостъващата информация от околната среда, в случая от интеракцията с предметите.

Простички примери, но добре изпълнени и концептуално обвързани със съответния бранд, те дават основна идея за невероятно лесно въздействие на мултисетивния дизайн, основаващо се на активацията на допълващи възприятието сетива. Много интригуваща за нас тема в последните месеци, мултисетивните преживявания са ценен инструмент за изграждане на емоционална връзка с последователите на бранда.

Следете ни за още сетивни преживявания и теми, разгърнати през призмата на сетивата.

Leave a Reply